گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست غیرعلنی خود به ۲موضوع توسعه متروی تهران و اجرای پدافند غیرعامل در شهر پرداختند.

مترو

البته تأکید اعضای شورای شهر بر توسعه مترو در تهران و توانایی‌های جابه‌جایی آن، امیدهای شهروندان را برای تکمیل خطوط متروی تهران در سال‌های آینده را پررنگ می‌کند.در جلسه ، هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران گزارشی درخصوص عملکرد و فعالیت‌های این شرکت ارائه کرد.براساس گزارش مدیرعامل مترو هم‌اکنون در تهران بیش از 200کیلومتر خط مترو در حال ساخت وجود دارد که 100کیلومتر آن برون شهری و 100کیلومتر آن درون شهری است.

درویش درخصوص پروژه‌های برون‌شهری، مثل پرند و ورامین گفت: پروژه توسعه مترو به شهرپرند اکنون 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا خرداد سال93 به بهره‌برداری برسد. پروژه توسعه خط مترو تا شهر ورامین نیز در حال ریل‌گذاری است. وی در ادامه با اشاره به اینکه خطوط مترو در داخل شهر نیز فعال هستند، گفت:

اکنون خطوط 3، 7 و 6 در مجموع با 100کیلومتر در حال ساخت است که خط3 با طول 37کیلومتر طولانی‌ترین خط آن محسوب می‌شود. درویش با اشاره به اینکه کار عمرانی 20کیلومتر از این مسیر100درصد انجام شده است، عنوان کرد: این مسیر با وجود 19 ایستگاه در پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

درویش با اشاره به اینکه امروز در شرکت مترو توانایی ساخت سالی 50کیلومتر خط وجود دارد، گفت: تمام کارها در مترو با تشریفات قانونی انجام می‌شود و ریال به ریال اعتبارات آن قابل دفاع است. در ادامه جلسه محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران تأکید کرد با توجه به اینکه اکنون فصل بودجه‌بندی در شهرداری است شورای شهر تهران با نگاه ویژه به حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

مسعود سلطانی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران و حمایت مدیریت شهری جهت رفع این معضلات، اظهار داشت: شرکت مترو در برنامه 5ساله دوم شهرداری برنامه‌های خود را براساس 2 نگاه ارائه کند.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به زمان بررسی برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران اظهار داشت: در این برنامه سهم استفاده از تاکسی «برنامه حمل‌ونقل» 20درصد درنظر گرفته شده است که این سرانه بسیار بالاست چرا که در دنیا تاکسی تندرو 2درصد از سهم حمل‌ونقل عمومی را دارد بنابراین از دوستان کمیسیون عمران و حمل‌ونقل می‌خواهم که در زمان بررسی این موضوع دقت داشته باشند.

عباس جدیدی، معاون نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مترو باید به سمت کسب درآمدهای پایدار برود، گفت: ایجاد مجتمع‌های تجاری در ایستگاه‌های مترو می‌تواند به زیبایی این مکان‌ها و به کسب درآمد بیشتر کمک کند بنابراین شرکت مترو بهتر است در این زمینه برنامه‌ریزی کند. در ادامه جلسه نیز حسین محمد پورزرندی گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای تأمین منابع مالی متروی تهران ارائه کرد. پس از ارائه گزارش و اظهارات اعضای شورای شهر، احمد مسجدجامعی در پایان گفت:

با توجه به توافقات صورت گرفته درخصوص فاینانس مترو و همچنین با توجه به گزارش مدیرعامل مترو که این شرکت توانایی توسعه خطوط به میزان سالانه 50کیلومتر را دارد بنابراین شرکت مترو باید متعهد شود که ظرف مدت 3سال تمام خطوط مترو را به پایان برساند. مسجدجامعی تأکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران در بودجه‌ریزی امسال توسعه خطوط مترو را از اولویت‌های کاری خود قرار خواهد داد و منابع لازم را نیز در موقع تصویب بودجه شهرداری درنظر خواهد گرفت.

اقدامات غیرمسلحانه برای ایمنی بیشتر

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری هجدهمین جلسه شنونده گزارشی از عملکرد وتبیین اهداف سازمان پدافند غیرعامل در تهران بودند.سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که برای ارائه گزارش مذکور درجلسه حضور داشت با اشاره به اهمیت وضرورت پدافند غیرعامل به‌خصوص در تهران گفت: پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای گفته می‌شود که موجب افزایش ایمنی بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری تسهیل مدیریت بحران، ارتقای پایداری واستمرار خدمات ضروری شهر، دفاع زیستی و بیولوژیکی و تأمین نیازهای مردم خواهد شد.

وی خاطرنشان کردکه وقوع بحران‌ها و شرایط اضطراری اداره مردم یک قابلیت اساسی است.رئیس سازمان پدافند غیرعامل کل کشور، چالش‌های اساسی پدافند غیرعامل شهر تهران را استقرار اکثر مراکز اصلی دولتی و تصمیم‌گیر، گستردگی غیرمعمول جغرافیایی و جمعیتی، تمرکز مراکز پرخطر در شهر، وجود آسیب‌پذیری‌های عمده زیرساختی در شهر و نبود ساختار مدیریتی واحد برای شرایط اضطراری در شهر تهران دانست.

پس از ارائه این گزارش احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درخصوص اجرای پدافند غیرعامل در تهران گفت: توجه به این موضوع سابقه طولانی دارد اما آنچه اهمیت دارد بحث مدیریت مردم است. وی افزود: حدود 10درصد از فضای شهری تهران در اختیار مراکز نظامی و صنایع وابسته به آن است، آیا دور کردن فضاهای نظامی به مصون نگه‌داشتن شهر کمک نخواهد کرد.

ابوالفضل قناعتی، سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهرتهران نیز بر ضرورت خروج صنایع نظامی از تهران اشاره کرد. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورا نیز دراین خصوص گفت: در کمیسیون عمران شورا کمیته پدافند غیرعامل ایجاد خواهد شد چرا که معتقدیم بسیاری از طرح‌های بزرگ شهری علاوه بر آنکه پیوست و نظام فنی و اجرایی خواهند داشت باید پیوست پدافند غیرعامل هم داشته باشند. علیرضا دبیر نیز پیشنهاد داد از فضای رسانه‌ها برای آگاه‌سازی‌ مردم در این زمینه استفاده شود.

کد خبر 237508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز